HTML

Charlie-to blogja

Friss topikok

Linkblog

Szövegírók, nem költők!

2014.03.15. 14:54 charlie-to

 

Akkor, régen, gyerekkoromban, gyakran mondtuk a másiknak oldalazó göcögések közepette: „Te kész költő vagy: a hajad Petőfi, az ered Arany, az agyad pedig Tompa!”

Nem tehetek róla, de gyakorta jut eszembe ez az egykori csúfolódás, amikor furcsa szövegeket hallok. Majdnem azt írtam, hogy verseket, de ez súlyos tévedés lett volna. A szóbanforgó szavak ugyanis sehogyan sem állnak össze elfogadható rímekké, pedig a „szerzők” nyilvánvalóan ezeket szerettek volna alkotni.

Csak azt ne mondja valaki, hogy a régi vers-fogalom mára már a múlté! A versben eredetileg a sorok rímeltek, voltak „rímképletek”, volt ritmus stb. – Ahonnan ezek hiányoznak, ott számomra nincs vers! Azt nevezhetjük bárminek, csak versnek ne!

Álságosnak, kisstílűnek (hogy ne mondjam: szánalmasnak) tartom, ha a nem-verseket valaki megtévesztő módon nevezi pl. „szabadversnek”, „prózaversnek” vagy más effélének. (Persze, én is hallottam olyasmiről, hogy azért írnak – rím és ritmus nélkül – szavakat állandóan új sorba, mert azt a kiadó így versnek minősítheti, és a versekért a honoráriumot soronként számolják... Most nem erről beszélek!)

A dolog úgy hozta, hogy ültem otthon, s valamit olvastam. Szólt mellettem a rádió vagy a televízió, de csak háttérzajként, nemigen figyeltem oda. Egyszer csak furcsa „szöveg” ütötte meg a fülemet.

– Ezt gyorsan megjegyzem magamnak! – eszméltem föl. Mindig van kéznél papír-ceruza, de egyébként sem késtem volna le semmiről, mert pl. sok dal szinte egyébből sem áll, csak „refrénből”; ugyanazt a néhány szót ismétlik unalomig.

Íme, néhány gyöngyszem (azzal az előzetes megjegyzéssel, hogy ezúttal nem a tartalomra, hanem – „versekről”, dalszövegekről lévén szó – kizárólag a rímekre figyeltem; most sem a szerző, sem az előadó nem érdekes...). 

„Folyik a sör, a bor, a pálinka,

Igyuk le magunkat állatra!”

„Ezt a hétfejű sárkányt úgy széttéptem,

Kifizettek érte készpénzben”

„Bánatomat dalban mondom el,

Elrejteni, érzem, nem lehet”

„Ha megütöm a lottón a főnyereményt,

Egy hétig táncolok az asztal tetején”

 Elismerem, nem szabad ezekben a szövegekben szépirodalmi szintű verselési készséget keresni. Ámde ennyire igénytelennek lenni szabad?

És a tartalomról most még nem is szóltam...


Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://charlie-to.blog.hu/api/trackback/id/tr985861639

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása