HTML

Charlie-to blogja

Friss topikok

Linkblog

Gyurcsányék „frakciója”…

2011.11.14. 15:54 charlie-to

 

 

 

2011. október 25-én az "index" a következőkkel kezdte egyik cikkét:

 

Mégis frakció nélkül maradnak Gyurcsányék?

Kövér László házelnök csak a hétvégén érkezik haza tengerentúli útjáról, addig szinte biztos, hogy függőben marad, alapíthat-e új frakciót Gyurcsány Ferenc tízfős csapata, amely a hétvégén hagyta el az MSZP-t. A fideszes interpretáció szerint azonban egyáltalán nem biztos, hogy Kövér László házelnök igent mond majd. A kormánypártiak szerint a Gyurcsány-korszakban kialakult parlamenti gyakorlat miatt hat hónapig mégiscsak függetleneknek kell lenniük a szakadár szocialistáknak.

Molnár Csaba, a Demokratikus Koalíció Párt kijelölt parlamenti vezetője hétfőn bejelentette, hogy társaival együtt megalakultnak tekinti a tíz képviselőből álló frakciójukat. Molnár szerint Kövér László házelnök sem tehet majd mást, mint hogy elfogadja a szocialisták közül Gyurcsány Ferenc vezetésével kivált csapat bejelentését.

 

E közleményből legalább két elem érdemel figyelmet:

1. függőben marad Gyurcsány frakció-alapítási szándéka,

2. Molnár Csaba tudatlan-hetyke kijelentése a házelnök „jogairól”.

 

Azóta már tudjuk az eredményt: Gyurcsányék fél évig függetleneknek minősülnek, addig nem alakíthatnak frakciót. – Tényleg ennyire aljas a házelnök, hogy politikai gonoszságból képes még a Házszabály rendelkezéseit is áthágni, csakhogy akadályozza Gyurcsányék politikai sikereit?

Nézzük tehát először a Házszabályt (a továbbiakban: Hsz.)!

 

Az országgyűlési képviselőcsoportok megalakítása

 

14. § (1) Az ugyanazon párthoz tartozó országgyűlési képviselők országgyűlési tevékenységük összehangolására képviselőcsoportot hozhatnak létre.

(2) Az ugyanazon párthoz tartozó képviselők csak egy képviselőcsoportot alakíthatnak.

(3) E § alkalmazásában azt a képviselőt kell párthoz tartozónak tekinteni, aki

   a) párt tagja, vagy

   b) párt támogatásával indult a választáson, vagy

   c) olyan független, illetve függetlenné vált képviselő, akinek csatlakozását a képviselőcsoport elfogadta.

(4) A képviselőcsoport a tagjai sorából vezetőt választ, illetve más közös ügyeket intéző megbízottat választhat. A képviselőcsoport vezetőjének akadályoztatása esetén a képviselőcsoport vezetőjének helyettese mindazon jogokat gyakorolja, amelyeket a Házszabály a képviselőcsoport vezetőjének biztosít.

 

(67/1998-2002. ÜB.) A képviselőcsoport hatáskörébe tartozó döntésekről a képviselőcsoport vezetőjének bejelentése az irányadó. Az Országgyűlés elnöke csak azt vizsgálhatja, hogy a bejelentés megfelel-e a Házszabályban előírt követelményeknek (vagyis a képviselőcsoport vezetőjétől, írásban érkezett-e), egyébként a bejelentést nem bírálhatja felül.

 

15. § (1) Képviselőcsoportot legalább tíz országgyűlési képviselő alakíthat.

(2) Képviselőcsoportot alkothatnak az ugyanazon párthoz tartozó országgyűlési képviselők akkor is, ha számuk az (1) bekezdésben meghatározott számot nem éri el, de pártjuk listáról mandátumot szerzett, feltéve, hogy a párt listájáról mandátumot szerzett valamennyi képviselő ehhez a képviselőcsoporthoz csatlakozik.

(3) A képviselő csak egy képviselőcsoportnak lehet tagja.

(4) A képviselő a képviselőcsoportból kiléphet. A képviselőcsoport a tagját kizárhatja.

(5) A kilépett vagy kizárt képviselőt függetlennek kell tekinteni. Az így függetlenné vált képviselő a kilépését vagy kizárását követő hat hónap elteltével bármely képviselőcsoporthoz csatlakozhat.

 

(17/2006-2010. AIÜB-Ügyr.) A Házszabály 15. § (5) bekezdésében foglalt 6 hónapos csatlakozási moratórium csak a kilépéssel vagy kizárással függetlenné vált képviselőre vonatkozik, nem vonatkozik viszont a más módon függetlenné vált képviselőre. A Házszabály 14. § (3) bekezdés c) pontja alapján az „ugyanazon párthoz tartozó országgyűlési képviselők” fogalmi körébe tartozónak kell tekinteni azt a független, illetve függetlenné vált képviselőt is, akinek csatlakozását a képviselőcsoport elfogadta. A kilépett vagy kizárt képviselők esetében figyelembe kell venni, hogy a 14. § (3) bekezdésének c) pontja ugyanazt a kifejezést használja, mint a 15. § (5) bekezdése. Mindkét joghely a független képviselő csatlakozását említi. Ezért a kilépett vagy kizárt képviselőnek mind a már meglévő képviselőcsoporthoz való csatlakozására, mind a megalakulásban való részvételére csak a korábbi frakciójából való távozását követő hat hónap elteltével kerülhet sor.

 

A Hsz. idézett, 14. § (2) bek-e szerint egyértelmű, hogy az MSZP-frakció tagjai csak az MSZP-frakcióba tartozhatnak, s lényegében ezt erősíti meg a 15. § (3) bek-e is: A képviselő csak egy képviselőcsoportnak lehet tagja” – Gyurcsányék tehát nem alakíthattak frakciót, amíg tagjai voltak az MSZP-képviselőcsoportnak.

Abban kérdésben, hogy mi történt az MSZP-frakción belül, hogy ti. hogyan szűntek meg tagjai lenni az új frakciót alapítani szándékozó „tízek”, kizárólag a frakcióvezető bejelentése az irányadó. Erről szól a szintén idézett, az Ügyrendi Bizottság nem most, hanem jóval korábban, az 1998-2002. ciklusban elfogadott 67. sz. határozata. – Ezek ismeretében teljesen érdektelen, hogy mit mond pl. Molnár Csaba (ő ugyanis „kiválásról” beszél, ami az ő „értelmezésük” szerint nem kilépésnek, hanem a 17/2006-2010. AIÜB-Ügyr. határozatban említett „más módon függetlenné vált” statusnak felel meg…).

Szánalmasan buta és „taktikailag” is súlyosan elhibázott Molnár Csaba pökhendi nyilatkozata arról, hogy „Kövér László házelnök sem tehet majd mást, mint hogy elfogadja a szocialisták közül Gyurcsány Ferenc vezetésével kivált csapat bejelentését”.

Arról már szóltunk, hogy közömbös a „kivált csapat bejelentése”; ez ügyben kizárólag a frakcióvezető bejelentése számít. Van azonban egy sokkal súlyosabb elvi kérdés, amiből a jelek szerint Molnár Csaba úgyszólván semmit sem ért, őt valószínűleg a szocialisták voluntarista meggyőződése sodorja vakon előre, az, ti., hogy az ő akaratuk a mindenek feletti, az ő kijelentéseik az irányadók, semmi sem állhat nekik ellent.

A frakciók (magyar nyelvi megnevezéssel: országgyűlési képviselőcsoportok) abban különböznek a parlamenti bizottságoktól, hogy ezeket nem maga a parlament, hanem a választások során a parlamentbe bejutott képviselők alakítják meg, úgy, hogy egy frakcióba csak egy adott párthoz tartozó képviselők tömörülhetnek. − A különbség tehát a létrehozásban és az összetételben van.

Mindezt azért kell kiemelten hangsúlyozni, hogy lássuk: a frakciók − bár a parlamentben működnek − nem a parlament szervei. (Hogyne, hiszen a saját szervezetét illetve szerveit kizárólag parlament jogosult meghatározni illetve megválasztani, a frakciókat pedig nem ez a testület, hanem a különböző számú és azonos „pártállású” képviselők hozzák létre.) E határozott elválasztás másik indoka, hogy a parlament egyértelműen „állami” szerv, a pártok pedig „politikai-társadalmi” szervek, nyilvánvaló tehát, hogy a közjogi értelemben vett „államszervezetnek” csak állami szerv lehet a része. Ennek megfelelően azt mondhatjuk ki, hogy a pártok nem részei a parlamentnek, azaz a pártok nincsenek közvetlenül jelen a parlamentben, nem rendelkeznek közhatalmi jogosítványokkal.

Közismert viszont, hogy Európában a pártok szinte mindenütt jelen vannak a közéletben, át- meg átszövik azt. A nagypolitikai döntéseket lényegében a pártok hozzák meg, a parlament gyakorlatilag ezeket „emeli törvény-erőre”, tehát őket kizárni a törvényhozásból semmiképpen nem lehet. Nos, a frakciók éppen erre szolgálnak megoldással. Fogalmazzunk úgy, hogy a parlament nem a választásokon sikereket elért, mandátumot szerzett politikai pártokat ismeri el „tárgyaló partnerként”, hanem a képviselők által szervezett csoportokat (persze, úgy is, ha mindegyik mögött egy-egy politikai párt áll). Így lehetnek a frakciók a parlamenten belül, annak kebelében működő speciális csoportok, azaz a pártok „tükörképei” a parlamentben.

A „partnerként történő elismeréshez”, illetve ennek alapján meghatározott előnyök, jogok megadásához azonban a parlament előírhat bizonyos feltételeket, olyanokat pl., hogy „az ugyanazon párthoz tartozó képviselők csak egy frakciót alkothatnak, illetve meghatározhatja a csoportok minimális létszámát [„Képviselőcsoportot legalább tíz országgyűlési képviselő alakíthat” Hsz. 15. § (1) bek. – Egyebekben ilyen „feltételeket ”tartalmaz a magyar Hsz. is!].

Mivel ezek az állandó képviselőcsoportok − az ún. frakciófegyelem miatt − kiszámíthatóbbá teszik a parlament munkáját, létrehozásukat a legfelsőbb képviseleti szerv maga is ösztönzi, azáltal, hogy számukra fontos jogokat állapít meg, olyanokat tehát, amelyek gyakorlására csak a frakciók jogosultak. Ezeket az egyes államokban eltérően szabályozzák: vagy a képviselők jogállásáról szóló külön törvényben, vagy a házszabályban. (Ilyen szabályok pl. az Alkotmányban: „A Honvédelmi Tanács … tagjai … az Országgyűlésben képviselettel rendelkező pártok képviselőcsoportjainak vezetői”; „Az Országgyűlés feloszlatása előtt a köztársasági elnök köteles kikérni … az Országgyűlésben képviselettel rendelkező pártok képviselőcsoportjai vezetőinek véleményét”. Hasonlóképpen a magyar Házszabályban: „A Házbizottság elnöke az Országgyűlés elnöke, tagjai: az Országgyűlés alelnökei és minden képviselőcsoport vezetője. A Házbizottságban csak a képviselőcsoport vezetője − akadályoztatása esetén megbízottja − rendelkezik szavazati joggal”; „A napirenden nem szereplő, országos jelentőségű, halaszthatatlan és rendkívüli ügyben … az ülés első − több napos ülés esetén első két − napján a napirendi pontok tárgyalása előtt − a felszólalás tárgyát és okát megjelölve − a képviselőcsoport nevében annak vezetője legfeljebb öt percben felszólalásra jogosult” stb.) – Nos, ez utóbbi felsorolás azt is mutatja, hogy valóban érdemes frakciót alakítani, hiszen számos olyan jogot kap, amelyet a frakción kívüliek legfeljebb csak korlátozottan gyakorolhatnak (nyilvánvalóan ezért érdemes Gyurcsányéknak „erőltetni” a frakcióalakítást…).

Mivel a párttagoknak semmiféle jogaik nincsenek a parlamentben, ahhoz, hogy bármibe érdemben beleszólhassanak, különleges jogok illessék meg, frakciót kell alakítaniuk, ám ehhez parlamenti „elismerés” szükséges. Az Országgyűlést pedig, bizony, annak elnöke (a házelnök képviseli), tehát az ő nyilatkozata a mérvadó, nem pedig az újdonsült függetlenek akarata…

Nem vagyok jogosult „tanácsokat adni” e független képviselőknek, de nagyobb esélyük lehetett volna a frakcióként történő elismerésre, ha némiképp „engedékenyebbek”, esetleg „megértőbbek” lettek volna a házelnök szerepét illetően, mert közismert, hogy a jelenlegi házelnök nem szokott megijedni attól, ha valaki „hangosabban beszél” …

Gyurcsányék tehát még fél évig várhatnak arra, hogy saját frakciót alakíthassanak?

Ez még egyáltalán nem biztos! A Hsz. 15. § (5) bekezdésében egyértelműen az szerepel, hogy „A […] függetlenné vált képviselő a kilépését vagy kizárását követő hat hónap elteltével bármely képviselőcsoporthoz csatlakozhat”. – Ugye, világos ez a rendelkezés? Nem új frakciót alakíthat, hanem csatlakozhat a (már meglévő, azaz mások által korábban megalakított!) bármely képviselőcsoporthoz!

Már előre hallom az eget rengető ordítozást és méltatlankodást a „politikai üldözésről”, ha a házelnök ez utóbbi rendelkezésre utalva mégsem ismerné el Gyurcsányék új „frakcióját” a hat hónap elteltével ...

Megjegyzem, semmiképpen nem ártana, ha a mai képviselők megismernék a mai (nyugat-)európai parlamentek gyakorlatát hasonló ügyekben. Mint pl.

 

Portugália alkotmánya

 

163. cikk. Elvesztik mandátumukat azok a képviselők:

[…]

c) akik egy másik párt tagjainak sorába lépnek, mint amelyik képviseletében indultak a választásokon;

 

Törökország alkotmánya még keményebb.

 

[A török nagy nemzetgyűlési tagság törlése]

 

84. cikk. A tagok összlétszáma abszolút többségének szavazatával megszűnik annak a tagsága, aki a mandátumáról lemond, valamely büntetendő cselekménye miatt, amely a Török Nagy Nemzetgyűlés tagjává választását kizárja, elítélik, gondnokság alá helyezik, a pártjából kilép és másik pártba lép be, vagy a miniszteri tisztségtől eltekintve a választások alatt a Minisztertanácsban tisztséget vállal, valamely, a tagsággal összeférhetetlen tevékenységet végez, vagy a Gyűlés munkájától távol marad igazolatlanul egy hónapon belül összesen 5 ülésnapon.

A pártból kilépő képviselőt a következő választáson nem jelölheti egyetlen, a kilépéskor létező párt központi szerve sem.

 

Félő, hogy a hazai, „erős” és „harcos” képviselőink könnyűnek találtatnának, ha beteljesülnének József Attila örökbecsű szavai: „A mindenséggel mérd magad!”

 

 

 


Szólj hozzá! · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://charlie-to.blog.hu/api/trackback/id/tr813382281

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Gyula Vs. Attila 2011.11.15. 00:59:38

  Gyula 1823. március 3-án született Oláhpatakon. Attila 1905. április 11-én született Budapesten. ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása