HTML

Charlie-to blogja

Friss topikok

Linkblog

Katonaidőmből – IV. Szabadság és árvízvédelem

2012.10.29. 09:05 charlie-to

 

Amúgy 1964 szeptembere és 1965 júliusa között dolgozó népünk nyugodtan aludhatott, hiszen biztos lehetett abban, hogy nálam jó kezekben van a géppisztoly. Nem kimaradáson, meg szabadságon töltöttem az időt, hanem végig a laktanyában „harcoltam”. Próbáltam én szabadságot kérni, többször is, ám amikor kihallgatáson előrukkoltam vele, Mészáros százados mindig „sírásra” fogta a dolgot: „Pont most, amikor…” − s itt mindig valami „indok” következett, olyanok, mint: „többen is szabadságon vannak”, „könnyen lehet, hogy riadó lesz”, s más hasonló sületlenségek.

Aztán egyszer csak hivatnak a századparancsnoki irodába, s meghallgattam a kegyes döntést: három nap szabadságot kaptam, hazamehetek.

– Százados elvtárs, nekem egyébként is hat nap járna, mert kiválót lőttem és vért is adtam, mindkettőért 3–3 nap jutalomszabadságot ígértek! – jelentettem.

– Akkor ezt a három napot most azokért kapja! – legyintett vissza a kihallgató parancsnok. Ebben maradtunk…

Rövid szabadságomról visszaérkezve a kapuügyeletes azzal fogadott, hogy nézzek az alakuló-térre: ott állnak sorban a teherautók; az ezred riadóztatva, ha jön a parancs, indulunk árvízvédelemre a Mohácsi-szigetre.

Nem kellett sokáig várni. Másnap riadó, gépjárműre!

A Duna vízszintje valóban vészesen magas volt, kb. fél méterrel állt a gát teteje alatt; megérkezésünk után azonnal be kellett kapcsolódnunk a védekezésbe. De nem ám csak úgy, hebehurgya módon, hanem megfelelő eligazítás után.

Már az eligazítás is rosszul kezdődött. Az elázott gát túlsó oldalán fenyegetően magaslott a temérdek víz, az innenső oldalán, ahol mi álltunk, néhány buzgár éktelenkedett s szomorúan esett ránk az eső.

Az eligazítást Vujevity Miodrag őrnagy, az ezred műszaki főnöke tartotta:

– Elvtársak! Ha véletlenül átszakadna a gát, mindenki fusson gyorsan a folyó folyásával ellentétes irányba! Megértették?

Az egyik katona rettenetesen félthette az életét, mert nem érte be ennyivel.

– Őrnagy elvtárs, mi van akkor, ha a gát valaki fölött szakad át? Az beleszaladjon a nagy árvízbe? – hangzott a nem minden él nélküli kérdés. Kuncogva vártuk a választ.

– Az még gyorsabban szaladjon a másik irányba és várja meg, amíg kimentik! Munkára!

Igazán komoly védekezés folyt. Éjjel-nappal dolgoztak a pártriaverő gépek, mi töltöttük, hoztuk-vittük a homokzsákokat. Nem is öntött ki a Duna, megvédtük a Mohácsi-szigetet!

Persze, ott is volt, aki fanyalgott, mondván: nem azért nem öntött ki a Duna, mert mi védekeztünk olyan jól, hanem azért, mert a közelben, Jugoszláviában átszakadt a gát, s amiatt csökkent le jelentősen a vízszint…

Ha igaz is volt, az efféle magyarázatot mi akkor is aljasságnak tartottuk!


Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://charlie-to.blog.hu/api/trackback/id/tr24876215

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása