HTML

Charlie-to blogja

Friss topikok

Linkblog

Hályogkovácsolás – számítógéppel

2015.04.02. 09:41 charlie-to

Ki a „hályogkovács”? Idézek a Wikiszótárból [WikiSzótár.hu: az online magyar értelmező szótár (meghatározás, jelentés, példa, eredet, szinonima, szócikk, fogalom, szóhasználat, nyelvtani adatok)]: 

  1. Átvitt értelemben: Veszélyes feladatra vállalkozó személy, aki minden felkészültség és gátlás nélkül vállalkozik egy nagy szaktudást igénylő, gyakran veszélyes feladat megoldására, és ezt bravúrosan el is végzi.

Egy hályogkovácsnak látszólag csak szerencséje van. Amikor nem tudjuk a pontos okokat, akkor többé-kevésbé hályogkovácsként cselekszünk.

  1. Régies, orvosi: Szemet gyógyító ember, aki orvosi képzés nélkül, egy szál bicskával vagy más megfelelő vágóeszközzel végez el egy szemműtétet, kezel egy látásgyengüléssel járó szembetegséget. Lásd még: hályog.

Régen egy hályogkovács sok embert mentett meg a vakságtól. A hályogkovács egy gyors mozdulattal elvégezte a kezelést.

 E fogalom második értelméhez én még azt hallottam régebben, hogy amikor a hályogkovácsnak egy szemorvos elmagyarázta, hogy mennyire veszélyes, amit művel, hogy elég a legkisebb mellévágás és a páciens örökre megvakul, a korábban a „hályogkovács bátorságával” operáló ember soha többé nem mert nekifogni a szemműtetnek...

2015-ben Húsvét április 5–6-án van, én pedig – szép szokás szerint – ebből az alkalomból rokonaimat-barátaimat köszönteni készültem. De mert éppen április 1-én akartam elküldeni e-mailben az üdvözleteket, az az ötletem támadt, hogy ezeket kiegészítem „kis színes”, vidám-gondolkodtató elemekkel is. Mivel nem tanultam számítógép-kezelést, ezt a magam módján oldottam meg.

Másnap kaptam az üzenetet a Fiamtól, s ebben azt írta, hogy „...bámulom fejlődésed, wordbe ágyazott power point, ilyet még én se tudok!

A Fiam (majdnem?) mindent tud a számítógépekről! Eddig mindig tőle kértem segítséget, ha valamivel nem boldogultam; újabban a szuperokos csodatelefonommal kapcsolatban is hozzá fordulok (bár a GPS használatára és a Google-keresés hanggal történő aktiválására magam jöttem rá!!!), és ő azonnal vágja a „tuti” megoldást – most kissé meginogtam.

Óriási szerencsém, hogy húsvéti e-mailjeim előtt senki nem mondta: „ágyazzak power pointot wordbe”, mert ekkor biztosan a hálószobában és nem a számítógépben kezdtem volna „ágyazni”, hanem értetlenkedve bámultam volna az illetőre, hiszen fogalmam sincs, mit akar tőlem. – Így azonban, mivel nem ismertem a feladat roppant bonyolult és alapos előképzettséget igénylő megoldásának elméleti alapjait és gyakorlati kivitelezésének furfangosan trükkös szakmai fogásait, a „hályogkovács biztonságával” megtettem, amit akartam.

Pár évvel ezelőtt elsőéves hallgatók kértek arra, hogy szóljak a szociológia előadójának, mert egyetlen szót sem értenek az általa elmondottakból a rengeteg idegen kifejezés miatt. – Erre természetesen nem vállalkoztam, de az volt a gyanúm, hogy az illető (egyébként jó humorú) előadó még élvezhette is a kezdő hallgatók ámulatát a magas színvonal miatt... (Az, hogy a hallgatók előzetes fölkészültsége alacsonyabb fokú, mint korábban, azt is jelenti, hogy az előadásokon elhangzottakat sem értik, akkor sem, ha az előadó nem akarja „szívatni” őket...) Persze, az is lehet, hogy az illető előadó egészen nyilvánvaló, egyszerű dolgokról beszélt, csak magas tudományos nívót akart láttatni hallgatóival.

Ha ezt a posztot a Fiam is olvassa, tájékoztatom, hogy ha valamit nem ért a számítógép működésével kapcsolatban, forduljon hozzám bizalommal, nyugodt lehet abban, hogy nem tagadom meg tőle a segítséget, hanem azonnal megmondom, ... kihez forduljon a válaszért...

 


2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://charlie-to.blog.hu/api/trackback/id/tr597330432

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása